Likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech czy ze swojego AC w Polsce – co wybrać?

Kolizja, wypadek albo inne zdarzenie dotyczące samochodu na terenie Niemczech często jest dużym problemem dla poszkodowanego nie tylko ze względu na uszkodzenie pojazdu, ale również potencjalne problemy z likwidacją szkody.

W takim przypadku jednym z często pojawiających się pytań jest – czy lepsza będzie likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech, a może likwidacja szkody AC w Polsce?

Nasze Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT uczestniczyło w tego typu sprawach, dlatego odpowiemy na powyższe pytanie na przykładzie jednej z nich. Zapraszamy do zapoznania się z nią bliżej!

Likwidacja niezawinionej szkody w Niemczech – opis sprawy
Sprawa dotyczyła likwidacji niezawinionej szkody, do jakiej doszło na terenie Niemiec. Celem sprawy było wybranie najkorzystniejszej dla poszkodowanego opcji – likwidacji szkody z OC sprawcy albo z AC poszkodowanego z regresem ubezpieczeniowym.

W sprawie uczestniczyły następujące podmioty:

Uszkodzony pojazd to mający 5 miesięcy ciągnik marki DAF z naczepą, który został wyleasingowany na okres 5 lat.

Opis zdarzenia
Do zdarzenia doszło na autostradzie A4 w Niemczech. W podróżującą tą drogą naczepę polskiego kierowcy wjechał z dużą prędkością kierowca niemieckiego TIR-a. Przyczyną zdarzenia było niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Sprawca wypadku prawdopodobnie zasnął i nie zauważył w porę pojazdów znajdujących się w korku. Poniósł on śmierć na miejscu, co jest przedmiotem osobnego dochodzenia.

Na skutek zdarzenia doszło do przesunięcia o parę metrów polskiego samochodu, co doprowadziło do jego uderzenia w poprzedzający pojazd. Ten z kolei uderzył w następny stojący w korku.

Po zdarzeniu na miejsce wezwano służby porządkowe. Jest to obowiązkowe, gdy doszło do wypadku drogowego, w trakcie którego jeden albo większa liczba uczestników została ranna albo doszło do śmierci.

Policja, która pojawiła się na miejscu zdarzenia, stwierdziła, kto jest winny. Następnie uszkodzone na skutek zdarzenia pojazdy zostały odholowane na parking, a miejsce wypadku posprzątane.

Według informacji znajdujących się w dokumentach dotyczących wypadku całkowity koszt akcji ratunkowej oraz uprzątnięcia miejsca zdarzenia wyniósł 27 482 EUR.

Likwidacja szkody komunikacyjnej
Po zdarzeniu poszkodowany polski kierowca przetransportował pojazd razem z przyczepą do Polski na własny koszt.

Poszkodowany zwrócił się następnie do swojego brokera ubezpieczeniowego. Rozpoczął się proces likwidacji szkody komunikacyjnej.

Kim jest broker ubezpieczeniowy?
Broker ubezpieczeniowy jest podmiotem, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego oraz wpisany jest na listę brokerów.

Jest on pośrednikiem ubezpieczeniowym, ale również świadczy swoje usługi jako dystrybutor ubezpieczeń. Działa on jednocześnie na rzecz swoich klientów, którzy chcą się ubezpieczyć, jak i towarzystw ubezpieczeniowych, by sprzedawać ich polisy.

Zadaniem brokera ubezpieczeniowego jest dokonanie dokładnej analizy potrzeb swojego klienta, aby zaprezentować mu dostępną dla niego ofertę ubezpieczeń i pomóc w dobraniu najkorzystniejszej opcji.

Poszkodowany w wypadku zwrócił się do brokera ubezpieczeniowego, który wskazał, że likwidacja szkody z AC w Polsce z regresem do ubezpieczenia sprawcy będzie dla niego najkorzystniejszym rozwiązaniem.

Rozpoczęła się standardowa procedura, w ramach której towarzystwo ubezpieczeniowe przydzieliło likwidatora szkód do zdarzenia. Wycenił on kwotę naprawy ciągnika z AC na 89 452 EUR brutto (po przeliczeniu z PLN na EUR).

Zgodnie z umową ubezpieczeniową AC, jaką posiadał poszkodowany, szkody powyżej 70% wartości pojazdu uznawane były za szkody całkowite. Jednocześnie umowa leasingowa nie ograniczała mu innych możliwości likwidacji skody.

Klient zrezygnował z likwidacji szkody z AC, która została polecona mu przez brokera ubezpieczeniowego, i skontaktował się ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT w celu likwidacji szkody z OC sprawcy w Niemczech.

Rzeczoznawca MOTOEXPERT przeprowadził dokładną analizę oraz wydał opinię uwzględniającą niemieckie warunki likwidacji szkód.

Likwidacja szkody na niemieckich warunkach
Według niemieckich zasad szkoda wynosząca do 130% wartości pojazdu nie jest szkodą całkowitą. Dopiero powyżej tego limitu jest ona uznawana za taką szkodę.

Zgodnie z opinią wydaną przez rzeczoznawcę MOTOEXPERT powstała szkoda nie przekroczyła 130% wartości pojazdu.

Uszkodzony pojazd został przekazany do ASO, aby dokonać jego naprawy, która łącznie zajęła 21 dni.

Kwoty dotyczące naprawy pojazdu w ASO:

Dodatkowe koszty dotyczące likwidacji szkody, w tym koszty holowania, niezależna opinia techniczna, koszty adwokata poszkodowanego, koszty wynajęcia pojazdu zastępczego, odszkodowanie dla kierowcy za szkody na zdrowiu, zostały pokryte przez ubezpieczyciela sprawcy.

Ogólne zestawienie kosztów:

W analizowanym przypadku istniała możliwość naprawy pojazdu do kwoty 171 600 EUR brutto, co odpowiada 130% wartości pojazdu.

Likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech czy ze swojego AC w Polsce – podsumowanie
Dzięki pomocy Stowarzyszenia Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT poszkodowanemu udało się uzyskać korzystne dla niego rozwiązanie sprawy.

W danym przypadku bardziej opłacalna była likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech niż likwidacja szkody z AC w Polsce.

Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT tworzą doświadczeni specjaliści w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych, między innymi rzeczoznawcy samochodowi, eksperci techniki samochodowej, biegli sądowi i prawnicy.

Specjalizujemy się w sprawach odbywających się na terenie Polski oraz innych krajów Unii Europejskiej, między innymi w Niemczech, Szwajcarii i Austrii.

Jeśli masz problem z wyborem sposobu likwidacji szkód komunikacyjnych, skontaktuj się z naszymi specjalistami, którzy pomogą Ci w dokonaniu najlepszego wyboru i szybkim uzyskaniu należnego odszkodowania!