
Naprawa pojazdu do 130% wartości samochodu sprzed wypadku drogowym w Niemczech
Po niemieckich drogach podróżuje każdego dnia wielu polskich kierowców. Mimo ostrożnej jazdy i szacunku dla obowiązujących przepisów wypadek komunikacyjny może jednak przytrafić się każdemu. Dobrze jest zawczasu przygotować się na taką ewentualność i poznać podstawowe przepisy, regulujące pokrycie kosztów naprawy pojazdu przez niemieckiego ubezpieczyciela. Jeśli regularnie poruszasz się po drogach naszego zachodniego sąsiada, pamiętaj o zasadzie 130%, zgodnie z którą poszkodowany w Niemczech ma prawo żądać zwrotu kosztów naprawy w przypadku, gdy koszty te nie przekraczają 130% wartości samochodu sprzed wypadku.
Wypadek w Niemczech – naprawa pojazdu do 130 procent wartości
Jako poszkodowany masz do wyboru naprawę pojazdu lub zaliczenie go jako szkody całkowitej. Zwrotu kosztów naprawy masz prawo żądać w przypadku, gdy koszty te nie przekraczają 130% wartości pojazdu sprzed wypadku. Jeśli koszty naprawy przekraczają wartość odtworzeniową pojazdu, zwykle występuje całkowita strata ekonomiczna. Ponieważ często nie jest możliwe uzyskanie zamiennika porównywalnego pojazdu za ustaloną wartość odtworzeniową, orzecznictwo niemieckie wprowadziło zasadę 130%. Reguła ta pozwala poszkodowanemu na zatrzymanie pojazdu, jeśli koszty naprawy przekraczają maksymalnie o 30% wartość odtworzeniową. Jednak i tutaj istnieją ograniczenia wynikające z utrwalonego orzecznictwa. Na dowód uczciwości poszkodowany musi przeprowadzić naprawę szkody zgodnie ze specyfikacjami ekspertyzy rzeczoznawcy oraz korzystać z pojazdu przez kolejne 6 miesięcy po wypadku.
Wysokość odszkodowania jest ustalana na podstawie opinii rzeczoznawcy bądź w oparciu o rzeczywisty rachunek naprawy.
Szkoda całkowita
Rzeczoznawca może jednak ustalić, że koszty naprawy przewyższają wydatek konieczny dla ponownego zakupu pojazdu. Wówczas orzeczona zostaje tak zwana szkoda całkowita. Jeśli specyfikacja naprawy nie zostanie wykonana prawidłowo, szkoda pojazdu może zostać rozliczona wyłącznie na zasadzie szkody całkowitej. Orzeczenie szkody całkowitej z obliczonymi kosztami naprawy powyżej 130% jest oczywiście dużo bardziej opłacalne z punktu widzenia towarzystwa ubezpieczeniowego. Trzeba więc liczyć się z tym, że rzeczoznawca działający na zlecenie ubezpieczyciela podejmie próbę rozliczenia szkody w pojeździe na zasadzie szkody całkowitej, przekraczając kalkulację szkody o ustalony w orzecznictwie limit 130%. Ekspertyzy sporządzone przez przeciwną firmę ubezpieczeniową mają zasadniczo na celu obniżenie kosztów na niekorzyść poszkodowanego, dlatego też warto samodzielnie zlecić sporządzenie protokołu szkody wybranemu przez siebie rzeczoznawcy, na przykład MOTOEXPERT.
Likwidacja szkody zgodnie z zasadą do 130% – przykłady rozliczeń
Wartość pojazdu sprzed wypadku: 10 000 EUR
Maksymalne koszty naprawy zgodnie z zasadą do 130%: 12 000 EUR
Jeżeli rozliczenie jest oparte na zasadzie 130%, towarzystwo ubezpieczeniowe drugiej strony uczestniczącej w wypadku musi wypłacić kwotę szkody w wysokości 12 000 EUR.
Wartość pojazdu sprzed wypadku: 50 000 EUR
Maksymalne koszty naprawy zgodnie z zasadą do 130%: 64 000 EUR
Jeżeli rozliczenie jest oparte na zasadzie 130%, towarzystwo ubezpieczeniowe drugiej strony uczestniczącej w wypadku musi wypłacić kwotę szkody w wysokości 64 000 EUR.
Obliczanie szkody całkowitej
wartość pojazdu sprzed wypadku: 10 000 EUR
koszt naprawy wg. opinii rzeczoznawcy: 7 500 EUR
wartość pozostałości pojazdu: 4 000 EUR
kwota wypłaconej szkody: 6 000 EUR
Na podstawie szkody całkowitej ubezpieczyciel generuje oszczędności w wysokości co najmniej 1 500 EUR kosztem poszkodowanego.
wartość pojazdu sprzed wypadku: 50 000 EUR
koszt naprawy wg. opinii rzeczoznawcy: 35 000 EUR
wartość pozostałości pojazdu: 25 000 EUR
kwota wypłaconej szkody: 25 000 EUR
Na podstawie szkody całkowitej ubezpieczyciel generuje oszczędności w wysokości co najmniej 10 000 EUR kosztem poszkodowanego.
Naprawa po wypadku – zwróć się do ekspertów
Wielu ubezpieczycieli próbuje wyprzeć wolnych i niezależnych rzeczoznawców z branży motoryzacyjnej, aby następnie rozpatrywać roszczenia z udziałem własnego personelu. Postępowanie takie ma na celu wygenerowanie oszczędności po stronie ubezpieczyciela kosztem interesu strony poszkodowanej. W obliczu takiej strategii działania tym bardziej warto mieć świadomość przysługujących nam praw. Pamiętaj więc, że w przypadku niestwierdzenia szkody całkowitej jako poszkodowany możesz domagać się odszkodowania za naprawę pojazdu, o ile jej koszty nie przekraczają 130% wartości auta ze stanu przed wypadkiem. Ponadto o sposobie i miejscu naprawy pojazdu decyduje wyłącznie poszkodowany.
Skorzystaj z prawa do niezależnej opinii rzeczoznawców MOTOEXPERT i napraw pojazd np. w warsztacie w Polsce do maksymalnie 130% wartości pojazdu sprzed wypadku.